SEO vs. SEA: wat werkt beter?
Online marketing bestaat uit veel onderdelen. Het gaat bij online marketing vooral om het de gebruiker gemakkelijk maken. Dat betekent: is de informatie op jouw website relevant? En is jouw website fijn in gebruik? Wanneer je website daarop goed scoort gaat ook de vindbaarheid omhoog en dat betekent dat je bezig bent met zoekmachine marketing. Daarin is echter wel onderscheid te maken tussen zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie. Wat dat verschil is en welke soort er beter werkt, vertellen we in dit artikel.
Zoekmachine adverteren
Door zoekmachine advertenties kom je bovenaan te staan in Google. Je biedt een bepaald bedrag op een gekozen zoekterm, waarmee je jouw doelgroep bereikt. Het is dus van groot belang dat je bepaalt welke zoektermen de meest relevante zijn. Daarvoor is inzicht in de doelgroep nodig omdat je moet inspelen op de manier waarop zij zoeken.
Zoektermen en Google
Daarnaast is het niet zo dat je altijd bovenaan in Google komt te staan wanneer je een bedrag betaalt. Je biedt een bedrag en op zoekwoorden zoals ‘verhuisbedrijf Amsterdam’ zit veel concurrentie. Dan bepaalt Google welke site het meest relevant is voor deze zoekterm en het bedrag dat er geboden wordt. Dat wordt keer elkaar gedaan en degene met de hoogste ‘score’ krijgt de toppositie in Google. Wanneer een website dus erg irrelevant is, maakt deze weinig kans om bovenaan te komen. Dat is voor het bedrijf zelf ook niet handig aangezien de zoekterm niet aansluit op de inhoud van je website waardoor de consument waarschijnlijk snel afhaakt van je website.
Zoekmachine optimalisatie
Voor zoekmachine adverteren moet je dus betalen, maar voor zoekmachine optimalisatie betaal je geen bedrag aan Google. Dan doe je juist je best om zonder te betalen zo hoog mogelijk in Google te komen. Dat doe je eigenlijk door ervoor te zorgen dat de informatie op je website zo relevant mogelijk is voor de doelgroep. Het is dus van belang dat hierover nagedacht wordt wanneer je een website vult met tekst.
- Schrijf niet zomaar om de ruimte te vullen
- Begrijp wanneer je de juiste informatie verteld hebt.
Daarnaast is het gebruik van zoekwoorden bij zoekmachine optimalisatie ook erg belangrijk. Je doet dit het beste door per pagina een focus zoekterm te bepalen en deze in ieder geval in de titel en in zo veel mogelijk tussenkoppen te verwerken.
Korte en lange termijn
Er is nog veel meer te doen om zowel zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie maar het belangrijkste verschil tussen beide is de termijn waarop je effect ziet. Wanneer je een advertentie in Google plaatst, sta je meteen bovenaan. Wanneer je zoekmachine optimalisatie toepast, kruipt je pagina langzaam maar zeker omhoog. Een combinatie van beide tactieken is dus eigenlijk een goed idee. Zo genereer je meteen conversies doordat je een advertentie hebt en blijf je op lange termijn bovenaan in Google staan omdat je website is geoptimaliseerd.
Zoekmachine marketing uitbesteden
In dit artikel vertellen we in hele grote lijnen wat zoekmachine marketing inhoudt en wat het verschil is tussen zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie. Misschien merk je al dat er veel strategie schuilgaat achter beide aspecten. Daarom is het vaak beter om een zoekmachine marketingbureau in te schakelen. Een goed bureau zorgt ervoor dat je jouw investering altijd terugverdient en uiteraard dat je winst behaalt. Zeker wanneer je beide diensten afneemt heb je een hoge vindbaarheid. Geen van de diensten werkt dus beter, ze werken wel anders.