Virtual reality voor ondernemers
Succesvolle ondernemers zijn altijd op zoek naar nieuwe kansen. Zonder innovatie red je het niet meer in deze tijd, met die vernieuwingsdrang bestaat er wel het gevaar dat je geld steekt in hypes die snel weer voorbij vliegen. Met alle prognoses en berekeningen in 2016 leek Virtual Reality soms meer op een virtueel spaarvarkentje of virtuele geldkraan. In 2017 kijken we niet langer naar VR technologie met een roze bril op onze neus, maar ontdekken we de echte ondernemerskansen met Virtual Reality. De hype is gelukkig voorbij, nu kunnen we op basis van ervaringen uit het verleden en doordachte argumenten de echte voordelen van Virtual Reality voor ondernemers bepalen.
Reclame maken met bedrukte Cardboards
De bescheiden Cardboard van Google is het grote succes van VR gebleken, meer nog dan de Oculus Rift en de HTC Vive met VR controllers en “room scale” VR. Juist die eenvoud van een kartonnen houder waar je een standaard smartphone in plaatst voor VR apps en 360 graden video blijkt ideaal voor het bedrijfsleven. Met een virtuele tour kun je verre reizen visualiseren, de toerisme sector maakt hier al veel gebruik van. Door Cardboards te laten bedrukken kun je overal reclame maken, niet alleen op de beursvloer maar ook daarna. Merken als McDonald’s en Coca Cola lieten al kartonnen verpakkingen ontwerpen die je kunt vouwen tot een VR bril. Kortom, overal kom je deze papieren smartphone houders tegen waarmee het een betaalbare en succesvolle wijze is om promotie campagnes in te richten.
Decentraal werken
Je hoeft geen bedrijf te zijn met kantoren verspreid over de hele wereld om internationaal te werken. Met name in de ICT wordt vaak samengewerkt met leveranciers en specialisten die in verschillende landen wonen, en via internet communiceren. Naast Skype en chat kun je met Virtual Reality voor ondernemers nog veel beter samenwerken. Bekijk samen een 3D ontwerp, neem plaats aan een virtuele vergadertafel en kijk door de ogen van je collega’s, waar deze zich ook mogen bevinden. Dat bespaart reistijd en reiskosten waarmee het voor zowel grote als kleine, internationaal georiënteerde bedrijven een grote meerwaarde biedt.
Point of Sale en Proof of Concept
Met een VR headset kun je mogelijke klanten een visualisatie tonen van een project of product. Denk aan een virtuele tour voor makelaars waarmee ze hun huizen kunnen tonen aan potentiële kopers, ook als het huis in het buitenland staat of nog niet gebouwd is. Ontwerpers kunnen de directie en klanten 3D visualisaties laten zien op ware grootte, dat werkt beter dan met standaard maquettes. De directe wijze van weergave maakt aanpassingen doorvoeren ook veel eenvoudiger en sneller.
Augmented Reality of Virtual Reality voor ondernemers?
Als ondernemer moet je keuzes maken, de hoeveelheid resources is uiteindelijk beperkt. Met VR, AR en MR moet je kiezen voor welk platform je kiest. Op dit moment worden Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality vaak nog gezien als op zichzelf staande technologieën, toch zal dit de komende tijd steeds verder naar elkaar toegroeien. Het is wel van belang het juiste antwoord te geven op elke vraag. In een magazijn moet je overzicht houden op de situatie, daar zal AR of MR meer voor de hand liggen. Bij een training voor een vorkheftruck kun je de student in een afgesloten ruimte plaatsen en een VR simulatie laten zien. Er is nog geen uniforme standaard, de Oculus Rift werkt bijvoorbeeld op basis van andere software dan de Microsoft Hololens, hoewel ze beide via het Windows besturingssysteem werken. Daarnaast zijn er nog de mobiele oplossingen zoals de Google Daydream en Samsung Gear VR. Elk platform is geschikt voor specifieke toepassingen.
Hype, trend, heden en toekomst
Er wordt al tientallen jaren gewerkt aan een VR systeem dat succesvol is. Met de vooruitgang in technologie is het nu mogelijk om een overtuigende, virtuele wereld neer te zetten. Voor de consument is VR nog vooral een speeltje, Virtual Reality voor ondernemers is een ander verhaal. Merken als BMW en Volvo maken al uitvoerig gebruik van Virtual Reality in hun productieproces, vliegmaatschappijen als Lufthansa en Air New Zealand gebruiken VR om hun personeel te trainen, en in de medische sector worden alle vormen van VR, AR en MR ingezet om artsen onderwijs te geven en patiënten te helpen.
Virtual Reality voor ondernemers is een trend die gisteren is ingezet en morgen zal doorzetten. Om daar als bedrijf winst uit te behalen is het zaak om er vandaag in te investeren. Laat je als ondernemer goed voorlichten door specialisten, en kies voor oplossingen die ook in de toekomst voordelen bieden voor de onderneming.